Etický kodex Autostop, spol. s r. o.
1. ÚVOD
Základní zásadou etického a odpovědného podnikání Autostop, spol. s r. o. (dále také jako „společnost“) je vždy jednat v souladu s příslušnými platnými právními předpisy a souvisejícími interními směrnicemi, jež stanoví interní závazná pravidla a postupy uvnitř společnosti a zároveň pravidelně monitorovat a implementovat změny příslušných právních předpisů formou interních směrnic, pravidelných školení personálu, kontroly a monitoringu, včetně včasného odhalení a odpovědného řešení zjištěných nedostatků a nápravy vadného stavu ve stav plně vyhovující těmto předpisům, včetně oblastí, které jsou zvlášť certifikovány systémem řízení managementu, jakosti, environmentální politiky či politiky bezpečné práce a ochrany zdraví a majetku všech, kteří přicházejí do styku s podnikáním společnosti.
Tento etický kodex je nedílnou součástí vnitřních předpisů a systému managementu společnosti Autostop, spol. s r. o. a společně s dalšími interními směrnicemi obsahuje základní pravidla Compliance systému společnosti Autostop, spol. s r. o. Za účelem včasného a efektivního předcházení nezákonného, neetického či jinak nevhodného chování se tímto etickým kodexem musí řídit všichni zaměstnanci i řídící osoby společnosti Autostop, spol. s r. o. (dále společně jen „Pracovníci“).
Autostop, spol. s r. o. se zároveň snaží o to, aby v souladu se zásadami a pravidly stanovenými v tomto etickém kodexu jednali i její dodavatelé, zákazníci a další obchodní partneři a dodavatelé (dále společně jen „Zainteresované osoby").
2. ZÁKLADNÍ HODNOTY ODPOVĚDNÉHO PODNIKÁNÍ
2.1 Firemní kultura
-
Tento etický kodex je pro společnost prostředkem, jak deklarovat a vyjadřovat svoji firemní kulturu založenou především na respektování základních hodnot a obecných etických principů a vysokých standardů chování. Tímto způsobem společnost buduje a prohlubuje důvěru ve vztazích s Pracovníky a dalšími Zainteresovanými osobami v rámci odpovědného podnikání.
2.2 Základní hodnoty
-
Naše základní hodnoty, které jsou páteří etického kodexu jsou následující:
-
Při výkonu naší podnikatelské činnosti dodržujeme příslušné platné právní předpisy a relevantní a aktuální technické standardy a normy. Vždy jednáme s dobrým úmyslem k dosažení cíle, férově, dodržujeme pravidla hry a svým jednáním neobcházíme smysl zákonů ani jiné právní regulace;
-
Dbáme na kvalitu námi poskytovaných zboží a služeb;
-
Vůči Pracovníkům i vůči jiným Zainteresovaným osobám jednáme na rovinu, zdvořile a profesionálně;
-
Vytváříme pracovní prostředí, které umožňuje všem Pracovníkům rozvíjet se po osobní i profesní stránce, svobodně a bez obav komunikovat s vedením a vyjádřit svůj názor;
-
Vytváříme a udržujeme zdravé a bezpečné pracovní prostředí, které není zdrojem rizik ani pro Pracovníky či jiné Zainteresované osoby, ani pro životní prostředí;
-
Pracujeme jako tým, vzájemně si pomáháme a jednáme proaktivně ve vztahu k potřebám a oprávněným požadavkům Pracovníků i všech Zainteresovaných osob;
-
Naši podnikatelskou činnost již mnoho let realizujeme a rozvíjíme tak, abychom pro Pracovníky i pro další Zainteresované osoby byli symbolem spolehlivosti, trvalé spolupráce, férovosti, stability a jistoty finanční odpovědnosti podnikání společnosti
2.3 Vrcholné vedení jako základ odpovědného podnikání
-
Etický kodex je závazný bez výjimky pro všechny Pracovníky. Zvýšené požadavky jsou kladeny na vedoucí Pracovníky, kteří mají svým chováním a jednáním být pro všechny své podřízené vzorem odpovědného podnikání a chování v podnikatelském prostředí. Tito vedoucí Pracovníci by proto měli zejména:
-
jednat a vystupovat tak, aby jejich jednání a vystupování mohlo být příkladem pro ostatní Pracovníky a bylo v souladu s firemní kulturou společnosti;
-
ověřovat, že jim podřízení Pracovníci jsou řádně proškoleni a rozumí interním směrnicím, a že přispívají svým jednáním k rozvoji zdravého pracovního prostředí, ve kterém se nikdo nebojí klást otázky nebo upozorňovat na problémy či porušení právních předpisů, interních směrnic nebo vybočení z firemní kultury;
-
předcházet, oznamovat nebo vhodným způsobem interně a bez zbytečného prodlení řešit jakékoli nevhodné chování ze strany Pracovníků nebo jiných Zainteresovaných osob;
-
v rámci svého pracovního zařazení sledovat vývoj odborných znalostní;
-
týkajících se podnikání společnosti, zejména pak nové právní předpisy, technické standardy a normy, a navrhovat bez zbytečného odkladu změny či doplnění existujících interních směrnic a postupů, pokud to bude vhodné.
3.OBECNÉ PRINCIPY A STANDARDY CHOVÁNÍ
3.1 Vůči zákazníkům
-
Ve vztazích s našimi zákazníky usilujeme o budování partnerství a obchodního vztahu založeného na sdílení právních, etických a společenských hodnot, a zároveň se snažíme o maximální spokojenost, dodržování dohod i závazků a splnění očekávání našich zákazníků. Proto realizujeme naši podnikatelskou činnost s náležitou péčí a v souladu se zájmy zákazníků a zásadně se vyhýbáme všemu, co by mohlo jakkoli ohrozit naši důvěryhodnost a dobrou pověst v očích našich zákazníků.
-
Vždy se pečlivé zabýváme veškerými stížnostmi a podněty našich zákazníků a informujeme je o průběhu jejich vyřizování, včetně přijatých nápravných opatřeních, je-li to nezbytné.
-
Ve vztazích se zákazníky vždy preferujeme smírná řešení sporů, o čemž svědčí firemní kultura naší společnosti s velmi nízkým počtem vedených sporů, ať už v současnosti či za dobu existence společnosti.
3.2 Vůči obchodním partnerům
-
Rovněž se všemi obchodními partnery včetně subdodavatelů a partnerů ve sdružení (ve společnosti) vždy usilujeme o budování partnerství založeného na hodnotách, kterými se sami řídíme. Vždy proto klademe na naše obchodní partnery stejné etické požadavky jako na nás samotné, seznamujeme je s etickým kodexem a vyžadujeme dodržování etického kodexu v našem obchodním vztahu.
-
S obchodními partnery budujeme dlouhodobé vztahy založené na letité spolupráci, důvěře a respektování smluvních povinností. Vybíráme si pouze prověřené obchodní partnery, kteří jednají v souladu s příslušnými právními předpisy a podle našich zjištění nevyužívají finanční zdroje pocházející z nezákonných aktivit nebo k nezákonným aktivitám. U potenciálních obchodních partnerů předem prověřujeme, zda se v minulosti nedopustili porušení příslušných právních předpisů nebo závažných etických pochybení, jež by byla v rozporu s etickým kodexem či naší firemní kulturou obecně.
-
Při vyjednávání smluv a při fakturaci jednáme čestně a transparentně, ke všem obchodním partnerům přistupujeme stejně. Držíme slovo a v případě potřeby i chráníme obchodní tajemství a jiné důvěrné informace našich obchodních partnerů, které jsme získali v rámci obchodního vztahu nebo i před uzavřením smlouvy.
3.3 Vůči zaměstnancům
-
Respektujeme a podporujeme práva a oprávněné zájmy našich zaměstnanců. Vytváříme bezpečné pracovní prostředí, ve kterém se striktně dodržují příslušné právní předpisy a interní směrnice o bezpečnosti a ochrana zdraví při práci. Rovněž vytváříme pracovní prostředí založené na důvěře a vzájemném respektu, které umožňuje a podporuje rozvoj schopností a znalostí každého Pracovníka. Za odvedenou práci poskytujeme adekvátní odměnu, vždy v souladu s platnými právními předpisy a oceňujeme mimořádné výkony nebo činnost nad rámec běžných pracovních povinností.
-
Netolerujeme žádnou formu diskriminace nebo obtěžování. Naopak podporujeme různorodost a vytváříme podmínky pro zapojováni znevýhodněných jedinců do pracovního procesu. Respektujeme osobní život a soukromí Pracovníků a vytváříme v rámci našich možností podmínky umožňující rovnováhu mezi jejich pracovním a osobním životem. Prověřujeme, zda kandidáti na pracovní pozice u naší společnosti se v minulosti nedopustili porušení právních předpisů, pracovní kázně nebo závažných etických pochybení.
-
Očekáváme od Pracovníků, že budou respektovat a podporovat práva a oprávněné zájmy při jejím podnikání i jiné činnosti, a naopak nebudou poskytovat výhody třetím osobám na úkor společnosti nebo nečestné využívat příležitosti, know-how či informace spadající do obchodního tajemství náležející naší společnosti, a to žádným způsobem, ani za pomoci rodinných příslušníků, zákazníků či obchodních partnerů.
3.4 Vůči vlastníkům
-
Ve vztahu k vlastníkům usilujeme o dlouhodobé a udržitelné zvyšování hodnoty majetku společnosti, avšak nikoliv za cenu porušení mravních hodnot a firemní kultury, vyjádřených zejména v etickém kodexu. V naší podnikatelské činnosti aplikujeme pravidla řízení společnosti pro účely dosažení rovnováhy ve vztazích mezi vlastníky a vedením společnosti, zaměstnanci, zákazníky a dalšími Zainteresovanými osobami. Vlastníkům společnosti poskytujeme pravidelné informace, a to transparentním a nediskriminačním způsobem, vždy v souladu se zákonem a s jejich oprávněnými požadavky.
3.5 Vůči orgánům veřejné správy
-
Respektujeme pravomoci a působnost všech příslušných orgánů veřejné správy, jednáme v souladu s jejich rozhodnutími a poskytujeme jim požadovanou součinnost a informace v souladu s příslušnými právními předpisy a s jejich oprávněnými požadavky.
3.6 Vůči společnosti jako celku
-
Ve vztahu ke komunitám a společenským vazbám, v nichž působíme, vždy usilujeme o podporu přátelských vztahů a dobrého soužití. Jednáme v souladu s vysokými standardy nejen v oblasti etiky, ale i v oblasti ochrany životního prostředí a zdravého konkurenčního prostředí na relevantním trhu.
-
Náš přistup k životnímu prostředí je dlouhodobě založen na respektování příslušných právních předpisů, odborných postupů a stanovisek či vyjádření příslušných orgánů veřejné správy. Usilujeme vždy o hledání vhodných technických řešení a pracovních postupů bez kompromisů k životnímu prostředí.
4.PODNIKATELSKÁ ETIKA
4.1 Obecná ustanovení
-
Jednou z našich nejdůležitějších zásad v rámci naší podnikatelské činnosti je vždy dodržovat platné právní předpisy a relevantní technické standardy a normy. Pracovníci společnosti proto musí takové právní předpisy, technické standardy a normy znát, jednat v souladu s nimi a zdržet se jakéhokoli jednání nebo činnosti, která je nezákonná či obchází zákon, neetická nebo by mohla ohrozit či poškodit dobré jméno či ohrozit bezpečnost nebo zdraví osob nebo zapříčinit ohrožení majetku nebo životního prostředí.
-
Netolerujeme ani jiným způsobem nepodporujeme jednání jakéhokoli Pracovníka, jehož cílem by mělo být dosažení určitého výsledku či získání obchodu nebo zakázky skrze porušování platných právních předpisů nebo skrze neetická jednání či chování nebo porušením pravidel fair play.
-
Stojíme si za tím, že zisku nemůže být nikdy dosahováno za cenu ohrožení života či zdraví osob nebo porušení právních předpisů či interních směrnic a závazných postupů stanovených vnitřními předpisy společnosti.
4.2 Zákaz korupce a podvodů
-
Zavazujeme se podnikat s vysokou úrovní morální integrity a v žádném případě netolerujeme ani jiným způsobem nepodporujeme žádnou formu korupce nebo podvodů v obchodních vztazích, podnikatelském prostředí a ve společnosti jako celku.
-
Všichni Pracovníci jsou povinni jednat a chovat se v souladu s platnými právními předpisy zakazujícími a potírajícími korupci a podvody. Žádný Pracovník proto zejména nesmí přímo ani nepřímo prostřednictvím jiné osoby:
-
nabídnout, přislíbit nebo schválit jakoukoli majetkovou hodnotu pro úřední osobu (nebo pro jejího rodinného příslušníka) za účelem získání nebo udržení obchodní výhody nebo za účelem ovlivnění rozhodnutí takové úřední osoby, učiněného v rámci její úřední pravomoci (včetně nabízení, přislibování nebo schvalováni malých částek pro úřední osoby za účelem urychlení úředních procesů nebo zpřístupnění služeb, na které má společnost právní nárok);
-
nabídnout, přislíbit nebo schválit jakoukoli majetkovou hodnotu pro jakoukoli soukromou fyzickou nebo právnickou osobu za účelem nezákonného nebo neetického ovlivnění takové osoby při výkonu jejich povinností; a
-
přijmout jakoukoli majetkovou hodnotu od jakékoli osoby, pokud je taková majetková hodnota Pracovníkovi nezákonně nebo neeticky nabídnuta, dána nebo přislíbena za účelem získání nebo udržení obchodních vztahů se společností nebo za účelem zajištění jiné obchodní výhody na úkor společnosti.
-
Pracovníci jsou povinni okamžitě oznámit jakékoliv podezření na korupci či podvod pomocí zavedeného vnitropodnikového systému podávání oznámení o možném protiprávním jednání a postupem uvedeným v tomto systému.
-
Pro účely potíraní a prevence korupce společnost zařadila do vnitropodnikového systému pravidla pro boj proti korupci, přičemž všichni Pracovníci, Zainteresované osoby i obchodní partneři jsou společností vždy seznámeni s aktuálním zněním těchto pravidel a společnost trvá na jejich dodržování ve všech obchodních vztazích. Jakékoli porušení výše uvedených povinností týkajících se zákazu korupce a podvodů bude považováno za zvlášť hrubé porušení povinnosti příslušného Pracovníka či Zainteresované osoby a bude mít důsledky předvídané tímto etickým kodexem, dalšími interními směrnicemi, příslušnými právními předpisy nebo platnými smluvními povinnostmi.
4.3 Zákaz praní špinavých peněz a financování terorismu
-
Veškerá podnikatelská činnost společnosti je realizována a všichni Pracovníci jsou povinni vždy jednat v souladu s platnými právními předpisy zakazujícími a potírajícími praní špinavých peněz a financování terorismu.
4.4 Zákaz porušování pravidel hospodářské soutěže
-
Stojíme si za tím, že vykonáváme svoji podnikatelskou činnost poctivě, čestně a v souladu s platnými právními předpisy na ochranu hospodářské soutěže, jakož i platnými právními předpisy v oblasti nekalé soutěže. To znamená, že:
-
využíváme své soutěžní výhody, know-how i potenciál, avšak zároveň jednáme poctivě a čestné vůči svým konkurentům,
-
neúčastníme se žádného nezákonného protisoutěžního jednání,
-
nevyměňujeme si důvěrné obchodní informace s konkurenty za účelem narušení hospodářské soutěže.
4.5 Účast ve veřejných zakázkách a veřejných soutěžích
-
Vždy postupujeme v souladu nejen s platnými právními předpisy na ochranu hospodářské soutěže a v žádném případě v tomto směru nepodporujeme ani netolerujeme jakékoli nezákonné nebo neetické jednání, zejména korupci, podvody či pletichy, které veřejnou soutěž narušují.
-
Deklarujeme, že zákaz jakékoli formy dohod nebo činností, které by omezovaly hospodářskou soutěž, platí pro veškeré veřejné zakázky a soutěže, kterých se účastníme.
4.6 Účast ve společnostech
-
Neúčastníme se společností, které by omezovaly hospodářskou soutěž, manipulovaly s veřejnými zakázkami nebo vyvíjely jakoukoli jinou nezákonnou činnost.
4.7 Transparentní systém nákupu a zadávání zakázek
-
Nákupy a zadávání zakázek v rámci společnosti je prováděno tak, aby bylo nákladově efektivní, transparentní, nediskriminační a v souladu s platnými právními předpisy, a interními směrnicemi společnosti.
-
Od našich obchodních partnerů očekáváme, že se budou o zakázky zadávané společností ucházet čestně, bez porušování právních a etických povinností a že budou jednat v souladu s příslušnými ustanoveními tohoto etického kodexu a budou dbát pravidel fair play.
-
Naše dodavatele a další obchodní partnery vždy vybíráme v souladu se závaznými interními postupy společnosti, zpravidla z několika uchazečů, a to pouze na základě ceny a garance kvality a spolehlivosti jejich produktů a služeb, záručních podmínek či nabízených servisních služeb, nikoli na základě nabídnutých či poskytnutých nezákonných či neetických výhod společnosti, Pracovníkům či Zainteresovaným osobám.
-
Společnost vždy vyžaduje, aby její dodavatelé a další obchodní partneři bezvýhradně respektovali právní povinnosti a etické hodnoty.
4.8 Přijímání a poskytování darů, služeb a jiných výhod
-
Neposkytujeme ani nepřijímáme dary; vyjma daru zdvořilostní povahy; službu, ani jakoukoli jinou výhodu od zákazníka, dodavatele či jiného obchodního partnera, ani od nikoho, kdo se uchází o navázáni obchodních vztahů se společností, ledaže takový dar, služba nebo jiná výhoda je v hodnotě nepřekračující obvyklou míru v obchodních vztazích, nejedná se o finanční hotovost a jeho nebo její poskytnutí nemůže byt vykládáno jako úplatek, přičemž musí být v souladu s interní směrnicí politiky firemní pohostinnosti.
-
Nikdy a žádným způsobem nepodněcujeme a nenutíme žádného obchodního partnera (ať’ už zákazníka, dodavatele či jiného obchodního partnera), aby poskytl jakýkoli dar, službu nebo jinou výhodu.
4.9 Charita a sponzorské dary
-
Poskytujeme pouze adresnou finanční podporu na konkrétní sportovní, kulturní, charitativní a společenské projekty a činnosti, avšak nikdy pro účely získání nezákonných nebo neetických výhod nebo s cílem obcházet zákaz korupce a podvodů a řídíme se při tom interní směrnicí politiky firemní pohostinnosti.
4.10 Střet zájmů
-
Zájmy společnosti mají vždy přednost před osobními zájmy jednotlivých Pracovníků či Zainteresovaných osob. Všichni Pracovníci předcházejí vzniku střetu zájmů a informují své nadřízené o existenci nebo možném vzniku střetu zájmů.
-
O střet zájmů se jedná, pokud osobní zájmy Pracovníka nebo Zainteresované osoby nebo rodinných příslušníků mohou ovlivnit jejich schopnost jednat v nejlepším zájmu společnosti.
-
I pouhá možnost existence střetu zájmů, kde ve skutečnosti žádný střet mezi zájmem soukromým a zájmem společnosti neexistuje, může společnost jako takovou a její dobré jméno poškodit.
-
Chováme se vždy tak, abychom předcházeli situacím, které by mohly založit střet zájmů a snažíme se těmto situacím včas a účinným způsobem předcházet, vždy v souladu s tímto etickým kodexem.
4.11 Ochrana životního prostředí a společenská odpovědnost
-
Podporujeme udržitelný rozvoj a snažíme se v uvedených ohledech pozitivně ovlivňovat Pracovníky, zákazníky, jiné obchodní partnery i další Zainteresované osoby, a to zejména prostřednictvím otevřené komunikace, a to na všech úrovních řízení, včetně monitoringu událostí, které by mohly poškodit životní prostředí a jejich účinné nápravy a předcházení vzniku těchto událostí.
4.12 Bezpečnost na pracovišti (BOZP), ochrana osob a majetku
-
Neustále se snažíme budovat pracovní prostředí, které prosazuje zdraví, bezpečnost a duševní pohodu. Naším cílem je neustále vykazovat zlepšení na cestě za prostředím bez pracovních úrazů a nemocí z povolání a bez škod na majetku, a proto:
-
Zcela striktně dodržujeme platné právní předpisy a interní závazná pravidla a postupy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, včetně dodržování pravidel přijaté kultury bezpečnosti, certifikovaného systému a bezpečnostní politiky společnosti jako celku;
-
realizujeme opatření pro identifikaci a eliminaci rizik ohrožujících zdraví a bezpečnost Pracovníků;
-
poskytujeme Pracovníkům pravidelná a četná školení o ochraně zdraví a bezpečnosti na pracovišti, jakož i vzdělávání relevantní pro jednotlivé pracovní pozice a prostředí, kontrolujeme znalost a dodržování těchto pravidel na pracovišti a tato pravidla účinným způsobem vymáháme;
-
Pracovníkům vždy poskytujeme náležité moderní a bezpečné vybavení k bezpečnému výkonu práce a vedeme o tom řádnou evidenci.
4.13 Účetnictví, daně a související povinnosti
-
Vždy jednáme v souladu s platnými právními předpisy upravujícími účetnictví, daně a související odvody a poplatky.
-
Vždy uchováváme a chráníme své účetní záznamy a další dokumenty v souladu s platnými právními předpisy a interními směrnicemi společnosti.
-
Ucelenost a správnost účetních záznamů a dalších dokumentů závisí na úplnosti, přesnosti a správnosti podkladových dokumentů, včetně faktur, časových výkazů a další evidenci a jiných vstupů. Všechny takové podkladové dokumenty musí být vždy řádně zaznamenány, roztříděny a vytěženy v souladu s platnými právními předpisy a interními směrnicemi společnosti. Předmětné interní směrnice pak musí být svým obsahem v souladu s platnými účetními a daňovými předpisy a principy daňové a účetní evidence. Činění jakýchkoli nesprávných, neúplných či zavádějících zápisů do účetních záznamů nebo jiných dokumentů je přísně zakázáno a bude vždy odhaleno v rámci auditu vedeného nezávislým auditorem.
-
Jakákoli platba učiněná či přijatá společností musí být okamžitě a řádně zaznamenána v účetních záznamech. Žádná platba na účet společnosti nesmí být provedena bez řádných podkladů, ani nesmí byt učiněna za nezákonným účelem. Účetní a finanční záznamy musí vždy poskytovat úplný, věrný a poctivý obraz ekonomické situace společnosti a její podnikatelské činnosti v příslušném hospodářském roce.
4.14 Ochrana dobrého jména
-
Kvůli prevenci šíření nevhodných zpráv a vytváření neadekvátního veřejného obrazu společnosti poskytujeme informace o její činnosti médiím pouze prostřednictvím k tomu pověřených osob z vrcholného vedení společnosti. Pracovníci nesmí sami a bez předchozí konzultace žádným způsobem poskytovat médiím nebo veřejnosti informace o společnosti a její činnosti. Poskytujeme pouze pravdivé, nezkreslené a nikoli zavádějící informace. Jakékoli dotazy médií tykající se společnosti a její podnikatelské či jiné vedlejší činnosti musí být vždy odkázány na k tomu v rámci společnosti určenou osobu. Tuto osobu určuje vrcholné vedení společnosti, jinak je touto osobou jednatel společnosti.
-
Účty na sociálních sítích pod názvem společnosti či odkazující na společnost a její činnost mohou být zakládány pouze s předchozím souhlasem jednatele společnosti. Informace zveřejňované Pracovníky a Zainteresovanými osobami na jejich osobních účtech na sociálních sítích nesmí poškozovat dobré jméno nebo zpřístupnit či jinak narušit obchodní tajemství společnosti.
4.15 Ochrana majetku
-
Je povinností každého Pracovníka a Zainteresované osoby chránit majetek společnosti a předcházet škodám na tomto majetku nebo ocenitelných právech společnosti a o hrozící škodě neprodleně informovat svého přímého nadřízeného nebo přímo vrcholné vedení společnosti.
4.16 Ochrana důvěrných informací
-
Jedním z nejdůležitějších prvků nehmotného vlastnictví jsou důvěrné informace společnosti, včetně interních informací a komunikace Pracovníků společnosti, obchodního tajemství a know-how. Všechny tyto informace chráníme v souladu s interními směrnicemi, schválenými postupy a pokyny vrcholného vedení společnosti, a to obecně, i pro konkrétní obchodní případ.
4.17 Ochrana osobních údajů
-
Jednáme v souladu s platnými právními předpisy na ochranu osobních údajů, včetně Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679, ze dne 27. dubna 2016, o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů) a v souladu s navazujícími či doplňujícími platnými právními předpisy České republiky.
4.18 Politické aktivity a lobbying
-
Vítáme a podporujeme, když Pracovníci vystupují jako aktivní občané a zapojují se do politických aktivit a procesů. Avšak jakákoli taková aktivita musí být vždy příslušným Pracovníkem realizována jakožto soukromou osobou, jeho vlastním jménem (nikoli jménem společnosti nebo ve spojení s její činností). Nesmí ani poškozovat nebo ohrožovat dobré jméno společnosti nebo být v rozporu s tímto etickým kodexem.
-
Používání majetku a finančních či lidských zdrojů společnosti pro politické aktivity, lobbing nebo jakékoliv jiné soukromé aktivity Pracovníků nebo poskytování podpory politickým stranám, charitativním či sportovním organizacím nebo jiným subjektům mimo legální obchodní aktivity společnosti je přísně zakázáno.
5. LIDSKÉ ZDROJE
-
Jsme si plně vědomi, že lidé jsou nejdůležitější součástí jakéhokoli podnikatelského uskupení. Pracovníky společnosti, zejména na vedoucí pozice, vybíráme v pečlivě organizovaných a prováděných výběrových řízeních s důrazem na ověřování předchozích zkušeností, znalostí a morální integrity. Klademe maximální důraz na vytváření pozitivního pracovního prostředí, ve kterém je každý Pracovník doceněn a respektován. Na druhou stranu od Pracovníků očekáváme upřímnost, čestnost a poctivost jak vůči jiným Pracovníkům společnosti, tak ve vztahu ke společnosti a jejím obchodním partnerům. Vždy si budeme vážit upřímnosti a názoru Pracovníků na chod a podnikatelské aktivity společnosti, jakož i na pracovní podmínky ve společnosti a budeme se zabývat všemi podněty, které mohou přispět ke zlepšení pracovního prostředí a pracovních podmínek pro Pracovníky společnosti.
-
V pracovních vztazích a ve společnosti obecně netolerujeme žádnou formu obtěžování, diskriminace či jinak nerovného zacházení založeného na faktorech nevztahujících se k pracovnímu výkonu, jako je například věk, pohlaví, náboženství, rasa, národnost, jazyk nebo politické přesvědčení.
-
Pro účely adekvátní motivace Pracovníků máme zaveden motivační systém odměňování, který podporuje odpovědnost a iniciativu a společnosti jako celku pomáhá dosahovat těch nejlepších výsledků. Odměňování a finanční motivace Pracovníků však nesmí vést k jejich protiprávnímu nebo neetickému jednání. Uspokojivých finančních výsledků je totiž nutné vždy dosahovat legálním a etickým jednáním, na které společnost a její vedení klade zásadní důraz. Jsme si však zároveň vědomi, že peníze nejsou vše. Snažíme se proto Pracovníky motivovat i nefinančně, zejména jim umožňovat odborný a karierní růst prostřednictvím nejrůznějších školení, certifikací, odborných zkoušek a též dbáme o zdravé a přátelské pracovní prostředí.
-
Netolerujeme žádnou formu porušování pracovněprávních předpisů, jako je například zaměstnávání dětí, nucená práce nebo obcházení pracovněprávních předpisů prostřednictvím jiných smluvních vztahů. Cizince zaměstnáváme pouze v souladu s platnými právními předpisy o zaměstnávání a pobytu cizinců a veškeré tyto činnosti jsou pod dohledem personálního oddělení.
6. IMPLEMENTACE ETICKÉHO KODEXU A SOUVISEJÍCÍCH INTERNÍCH SMĚRNIC
-
Naplňování pravidel a idejí obsažených v tomto etickém kodexu má v gesci vedení společnosti, případně další osoby pověřené k tomu vedením společnosti. Je-li to vhodné či nezbytné, vedení společnosti jmenuje z řad Pracovníků zmocněnce pro compliance. Vedení společnosti má právo zmocněnce pro comliance odvolat. Zmocněnec pro compliance je odpovědný vedení společnosti.
-
Vlastní implementace tohoto etického kodexu a souvisejících interních směrnic společnosti, je úkolem zmocněnce pro compliance.
-
Na operativní úrovni řízení je úkolem každého příslušného vedoucího Pracovníka, aby zajistil, že pravidla obsažená v tomto etickém kodexu a v dalších interních směrnicích budou uplatňována, v praxi dodržována a jejich dodržování vynucováno.
-
Zmocněnec pro compliance, není-li současně jednatelem společnosti, podává vedení společnosti v rámci monitoringu pravidelné zprávy o výsledcích své činnosti (nejméně jednou ročně) o implementaci tohoto etického kodexu a souvisejících interních směrnic a o řešených případech porušení etického kodexu a souvisejících interních směrnic a výsledcích šetření.
-
Etický kodex je projevem našeho úsilí pozitivně ovlivňovat jednání Pracovníků společnosti, avšak žádný dokument nemůže byt dostatečný sám o sobě. Je proto osobní odpovědností a povinností každého Pracovníka, aby ve svém každodenním pracovním živote naplňoval zásady a pravidla obsažená v tomto etickém kodexu a dalších interních směrnicích a přispíval k co nejlepšímu fungování společnosti jako celku.
-
Kdokoliv může oznámit porušení etického kodexu nebo informovat o podezření na takové porušení, a to i anonymně na e-mailové adrese etické linky info@autostop-rakovnik.cz
-
Nedílnou součástí systému comliance jsou tyto dokumenty, které blíže specifikují a rozvíjejí sdílené myšlenky a pravila etického kodexu:
Politika pro boj proti korupci
Politika firemní pohostinnosti, přijímání a předávaní darů
Pravidla podávání a posuzování oznámení o možném protiprávním jednání a
podmínky poskytování ochrany dle zákona č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů
Informace pro oznamovatele dle zákona č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů.
V Rakovníku dne 15.9.2024.
Autostop, spol. s r. o.
Radek Fišer, jednatel